۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

بحران سلسله

" هون سن نخست وزیر کامبوج می گوید دستکم ۳۳۹ نفر در جریان فستیوالی در پنوم پن، پایتخت این کشور، کشته شده اند" (بی بی سی).

این گونه حوادث همیشه اتفاق خواهند افتاد. و گر نه این جهان " این جهان" نخواهد ماند. اشتباه در محاسبه ، اشتباه در ابراز احساسات ، اشتباه در هدف گیری ، اشتباه در ارتباط ، اشتباه در ... اشتباه در بسیاری چیزها با ما آدم ها خواهد ماند. این اشتباهات را حذف نمی توان کرد. نه می توان عالمی از نو ساخت و نه آفریدن آدمی دیگر میسر است. با این همه ، چون نمی دانیم که هر پاره از رفتارهای ما وقتی در سلسله یی از واکنش های جمعی ضرب شوند به کجا می رسند ، می توان گفت که قدم های کوچک برداشتن معمولا معقول تر است.
در افغانستان ، غالبا بحران ها و جنگ ها را به عوامل بزرگ نسبت می دهند. اما جای یک نگاه دقیق به جزئیات بحران ساز ( که خود در اصل پیش پا افتاده بوده اند) خالی است. مثلا یک دکاندار با دکاندار همسایه ی خود دعوا می کند که چرا بایسکل خود را پیش دکان او پارک کرده. این دعوا - که البته می توانست با برخوردی عاقلانه ی دو طرف حل شود- به جنگی تمام عیار میان دو گروه یا دو قوم می انجامد. یا یک رهبر سیاسی با انتخاب یک واژه ی نا مناسب بحرانی می آفریند که دامن اش را به سال ها نمی توان جمع کرد. ضرب شدن یک سخن یا رفتار در سلسله یی از واکنش های جمعی همواره منفی نیست. چیزهای خوب هم از همین راه  در سطح جامعه و عمق ذهن و روان مردم گسترش افقی و عمودی می یابند. اما در آن جا که پای زیان و بحران در میان است باید بر این روند ضرب شدن ها آگاه تر بود و با آن برخوردی مناسب تر کرد. یعنی نه تنها در مقام آفریننده ی یک رفتار یا گفتار بل در مقام مخاطب آن رفتار و گفتار نیز بهتر آن است که به صورت خودکار پاره یی از سلسله ی واکنش ها نشویم. این را می گویم چون ما بیشتر دنبال کسی می گردیم که خطایی را آغاز کرده  و سر سلسله را جنبانده است. در حالی که ملامت کردن فرد یا افراد آغازگر به تنهایی کافی نیست. باید دید خود ما نیز در تاثیر گذار شدن آن خطای نخستین در طول مسیر چه قدر نقش بازی کرده ایم.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای هاتف امید صحت باشید
وب خوبی داری من همیشه مطالب اش را می خوانم بسیار پر محتوا است

تشکر

ناشناس گفت...

سلام آقای هاتف
بودای شکسته
وزیر خارجه بعد از یوروهای کرزی و مسئول دفترش به ایران آمد در مورد فروش هیرمند توافقاتی صورت گرفته است . میزان برداشت آب به صورت تصاعدی از سد دوستی بالا رفته است و آقای آمرصاحب اسماعیل خان کدام پلانی ندارند من فرصت اش را ندارم نمی دانم کجایید مدتی است می شناسمتان و شاید مطلبی از من گاهی خوانده باشید درخواست عاجزانه دارم در مورد قراردادهاو پلانهای ایران در تصرف حق آبه هریرود به اشتراک ترکمنستان کدام سرچ انجام دهید و به نشر برسانید این را به عنوان یک مخاطب از شما دارم . کدام تحقیق از مشهد اگرنیاز شد در خدمتم در ضمن آرشیو روزنامه محلی خراسان کمک بسیاری می تواند بکند امیدوارم با توجه به این مسئله از وطن فروشی ظاهرشاهی درس بگیریم
با تشکر منتظرم

 
Free counter and web stats