۱۳۹۰ اسفند ۶, شنبه

گزارش سفر من به آینده

من در سفری به آینده ، به سال ۱۴۹۰هجری شمسی رفتم. به تحریریه ی یک روزنامه ی مشهور وارد شدم و سراغ بخش خبرها را گرفتم. از کسی که مطالب را در صفحه ی مونیتور بزرگ رو به روی خود جا به جا می کرد پرسیدم : " ببخشید ، می توانم خبرهای مربوط به افغانستان را بخوانم؟". گفت :" خبرها هنوز تکمیل و تنظیم نشده اند. اما اگر می خواهید در همان شکل بی نظم و ویرایش نشده بخوانیدشان ، بفرمایید". آن گاه دکمه یی را فشار داد و صفحه ی افغانستان در مونیتور ظاهر شد:
  • چیونگ تانگ رئیس جمهور چین اعلام کرد که تا سه ماه دیگر تعداد سربازان چینی در افغانستان را به سه صد هزار نفر کاهش خواهد داد. وی که در یک کنفرانس خبری در قندهار پایتخت بلوچستان سخن می گفت اظهار امیدواری کرد که سربازان افغان از این پس بتوانند روی پای خود بایستند و امنیت کشور خود را تامین کنند. 
  • ده ها هزار افغان خشمگین در اعتراض به توهین نیروهای بین المللی به عنعنات افغانی در سر تا سر افغانستان دست به تظاهرات زدند. بر اساس گزارش ها تا کنون صد و هشتاد و نه نفر در برخورد میان پولیس و تظاهرکننده گان کشته شده اند. گفته می شود ماجرا پس از آن آغاز شد که چند تن از سربازان قزاقستانی که در ترکیب نیروهای حافظ صلح ملل متحد در افغانستان حضور دارند ، دستارهای افغانی را بر سر خود گذاشته و عکس گرفتند و بعد این عکس ها را در وب سایت "بادی بوک" منتشر کردند. این وب سایت عمدتا عکس های برهنه ی کاربران را منتشر می کند و افغان ها این کار را حمله ی مستقیم به عنعنات ملی خود تلقی کرده اند. سخن گوی وزارت آب و برق و معادن افغانستان این عمل سربازان قزاقستانی را غیر مسئولانه خوانده و از افغان ها خواست که از خود خویشتن داری نشان بدهند. 
  • دفتر پادشاه افغانستان در یادداشتی که به رسانه ها فرستاده اعلام کرده است که از این پس زنان افغان می توانند در انتخابات رای بدهند. در این یادداشت آمده است :" از آنجا که جهان همیشه به سوی ترقی و کمال سیر نموده و ملل و اقوام مختلف از اعصار عقب مانده گی و تاریکی خارج می شوند، زمان آن فرا رسیده که ملت متدین افغانستان نیز در تحت رهنمودهای خردمندانه ی پادشاه عالیقدر افغانستان مدارج پیشرفت را طی نماید. با توجه به این که زنان نیمی از پیکره ی اجتماع را تشکیل می دهد و بناء علیهذا لازم است که از استعدادهای اوشان برای ترقی مملکت استفاده گردد. از این به بعد زن های افغان می توانند با حفظ حرمت و وقار و شخصیت اسلامی وملی خود رای بدهند. باشد که ملت غیور افغانستان بار دیگر به قله های شامخ پیشرفت نایل گردد".
در زیر این خبر آخری مدیر بخش اخبار با حروف ریز و سرخ نوشته بود:

یادداشت برای تنظیم کننده ی اخبار مربوط به افغانستان،
درتماس با دفتر پادشاه افغانستان روشن شد که فعلا فقط زنان افغان بالای پنجاه سال می توانند رای بدهند. لطفا این نکته را در متن خبر مشخص کنید. چون اگر خبر به شکل موجود اش منتشر شود ممکن است باز افغان ها تظاهرات کنند و صدها نفر تلف شوند. در ضمن تیتر " زنان افغان می توانند رای بدهند" بسیار تحریک آمیز است. لطفا آن را هم به نحوی تعدیل کنید. تشکر.

بقیه ی خبرها را نتوانستم بخوانم و از دفتر روزنامه بیرون آمدم. آمدم که گزارش سفرم را به شما بدهم.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام اقای هاتف

مثل اینکه در صفحه ای شما یک نوشته ای در باره ای خشونت های اخیر خواندم. اما روز بعد ان را ندیدم. نمی دانم که شما نوشته را برداشته اید و یا من دچار خیالبینی شده ام.

اگر برداشته اید دلیل ان چیست؟ ایا فکر نمی کنید که یک اشاره لازم بود.

تشکر

شمس

سخیداد هاتف گفت...

شمس عزیز ،
درست است. چیزی بود و برداشتم. از بابت آن نوشته ملاحظه یی پیش آمده بود برای دیگران. ناگزیر شدم حذف اش کنم.

Unknown گفت...

عالی است

Masuma Ibrahimi گفت...

Love it!

شب ستا گفت...

استاد من می ترسم یک عده بیایند امریکا و خدای نکرده شما را به لت و کوب بگیرند! چرا؟ چون شما گفته اید "قندهار مرکز بلوچستان"
گر ندانی غیرت افغانی ام/ چون به قندار آمدی می دانی ام

 
Free counter and web stats