۱۳۹۰ اسفند ۱۳, شنبه

من آن ام که بابای من چیز بود


امروز در جایی خواندم که یکی از ناموران میهن سر به فلک کشیده ی ما حتا به قرار دادهای کاری پدر خود هم افتخار کرده تا بر حجم شخصیت از قبل والای خود باز چیزی بیفزاید. 

چندی پیش به اتلانتا رفته بودم. در آن جا آقای داکتر حسین سامعی را دیدم که فعلا در دانشگاه " اِموری" تدریس می کند. ایشان یکی از سه نفری است( همراه با مرحوم علی محمد حق شناس و خانم نرگس انتخابی) که فرهنگ بسیار خوب "هزاره" را به جامعه ی فارسی زبان عرضه کرده اند. فرهنگ انگلیسی به فارسی هزاره شاید از بسیاری جهات خوب ترین فرهنگ دو زبانه ی موجود باشد. در فرصت گفت و گویی که با آقای سامعی داشتم در این باره سخن گفتیم. وقتی من در باره ی خوبی های این فرهنگ گفتم ، آقای سامعی همه ی آن خوبی ها را به داکتر علی محمد حق شناس نسبت داد. تمایلی نداشت که به خود نمره یی بدهد. اما از سخنانی که در مورد چند فرهنگ دیگر و دشواری های کار فرهنگ نویسی گفت پیدا بود که خود ایشان در کارآمدتر کردن فرهنگ هزاره نقش مهمی داشته است. تواضع و حق شناسی ِ داکتر سامعی در مورد حق شناسی که از این ورطه رخت برون برده است زیبا بود. اگر به جای او آن نامور میهن عزیز ما می بود حتما با خود می گفت :" حالا که فلانی نیست تا روایت مرا تکذیب کند ، بیا همه ی خوبی های کار او را هم به پای خود بنویسم".

۷ نظر:

صحرا کریمی گفت...

اگر پایین مطلب نامتان را هم نمی نوشتید، می فهمیدیم که شما این مطلب را نوشته اید. با توجه به حافظه مان که این وبلاگ مال شما است. منظور از این تاکید را نفهیمیدیم.؟؟؟

شب ستا گفت...

چه جالب. اصلن درین مورد چیزی نمی دانستم.

ناشناس گفت...

هاتف محترم

واقعا که قوگرایی شما هم از حد گذشته است و به یک مرحله ای فاشیسم می رسد. حالا در میان این همه فرهنگ چرا به فرهنگ هزاره چسبیدید؟ این یک لکه ای سیاه پیشانی شما می باشد.

افغانی

سخیداد هاتف گفت...

دوستان گرامی سلام،
افغانی عزیز،
می دانم مزاح می کنید. اما می ترسم عده یی این شوخی را جدی بگیرند و فکر کنند که دیکشنری ِ"میلینیوم"(Millennium) یعنی "فرهنگ هزاره" واقعا به قوم هزاره ربطی داشته باشد و هر کس از این دیکشنری چیزی بیاموزد به راستی فاشیست! است. خوب هم می دانید که ملت غیور ما در تظاهرات چه مهارتی دارد، باز از این شوخی های رندانه می کنید.

صحرا کریمی عزیز،
منظور تان را متوجه نشدم.

ناشناس گفت...

هاتف عزیز دست تان درد نکند. نوشته های کوتاه شما را دوست دارم. چیزهای مخفی کرده شده در انها را دوست دارد.

من این نوشته ای عالی را خواندم و کیف کردم. ببینم شما هم با من هم نظرید یا نه.

نوشته است اینجا است:

http://www.afghanboxcamera.com/abcp_about_bcp.htm

ارام و تندرست باشید

کوهستانی

ali zada گفت...

عبدالواحد گفت...
هاتف گرامی،
خیال بافی های که امروز در سر داریم و افکاری را که باید در نسل نو ایجاد کنیم از بلندی ریش و شکلک لنگی پدران مان باید بزرگ نباشد. و گر نه رشد نمیکنیم!

ناشناس گفت...

هاتف گرامی: شماعلاوه بر نگارش مطلبی،باید ملاحظات و حساسیت های خوانندگان تان رادر بکارگیری تک تک کلماتی که به کار می برید هم در نظر بگیرید والا شما هم مثل "Millennium" قربانیی "هزاره ستیزی" خواهید شد: بیچاره "Millennium=هزاره"!!

 
Free counter and web stats