۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

وارد عمل شده اند !


" پلیس در ولایت بغلان در شمال افغانستان گفته که جنگ میان طالبان و حزب اسلامی فرو کش کرده و نیروهای امنیتی برای کنترول وضعیت وارد عمل شده اند". ( بی بی سی).
ما که در افغانستان به دنیا آمده ایم و تمام لحظه های عمر عزیز مان را در آن سپری کرده ایم ، نمی دانیم وضعیت در بغلان از چه قرار است. آن وقت شما انتظار دارید که مثلا یک ناظر یا خبرنگار خارجی اوضاع مملکت ما را بفهمد؟
چند روز پیش نیروهای امنیتی بغلان خبر دادند که میان طالبان و حزب اسلامی جنگی در گرفته و از هر دو طرف شصت نفر کشته شده اند. حالا همان نیروهای امنیتی از فروکش کردن جنگ خبر می دهند. همان نیروهای امنیتی هم برای کنترول وضعیت وارد عمل شده اند.
از ظاهر قضیه این طور پیدا است که در بغلان – حد اقل در آنجاها که جنگ بوده- کنترول منطقه در دست حزب اسلامی و طالبان است. این هر دو مخالف دولت مرکزی اند. سوال این است که حالا چه گونه نیروهای امنیتی دولت برای کنترول وضعیت وارد عمل شده اند؟ نیروهای امنیتی معمولا وقتی " برای کنترول وضعیت وارد عمل می شوند" که در منطقه ی تحت تسلط شان نا آرامی رخ نموده باشد و این نیروها بخواهند آن نا آرامی را بخوابانند. مثلا دو گروه رقیب در بازار با همدیگر می جنگند و نیروهای امنیتی – که قاعدتا قدرت آرام کردن هر دو گروه را دارند- به عنوان عامل مهار کننده وارد میدان می شوند.  حال ، معلوم نیست که نیروهای امنیتی دولت وضعیت کجا را کنترول می کنند و اصلا کنترول کردن در اینجا معنای اش چیست. کنترول می کنند یعنی دیگر نمی گذارند که طالبان و حزب اسلامی با همدیگر بجنگند؟ از هر دو طرف می خواهند که دیگر جنگ نکنند؟ هر دو طرف را خلع سلاح می کنند؟ اگر دولت این قدر قدرت دارد که برای کنترول وضعیت وارد عمل می شود ، چرا از اول اجازه می دهد که در قلمرو اقتدارش گروه های مسلح زنده گی کنند؟
اما نکته ی مورد نظر من زبان مسئولان و مقامات کشوری است. زبانی که یکسره از کلیشه های بی معنا شده آب می خورد. "وارد عمل شدن برای کنترول وضعیت" یکی از این کلیشه هاست.  ازش استفاده می کنند بی آن که غم ِ معنای اش را داشته باشند و به پیامدهای سیاسی اش فکر کنند. گویی نمی توانند با زبانی خالی از کلیشه حرف بزنند.  

۵ نظر:

Saki گفت...

رهانه ی عزیز، فکر نمی کنم این زبان کلیشه فقط مخصوص مقامات کشوری و مسئولان باشد. من نمونه های زیادی را در گفتار مردم(البته در دنیای مجازی) در بحث ها و تبادل نظرها دیده ام. اما خب تفاوت همان است که شما گفته اید. مسئولان مسئول پی آمدهای هر گپی که می زنند هستند(باید باشند) ولی کسی یقه ی مردم را نمی گیرد. بنابراین تا دلشان می خواهد بدون آنکه به معنا توجه کنند، گفتار را با کلیشه آرایش می دهند.

ناشناس گفت...

سلام

راستش آن قدر با تبلیغات فضا غبار آلود کرده اند که آدم نمی فهمد در این کشور چه می گذرد. من خودم واقعا حیرتزده شدم از شنیدن این خبر. مانده ام که چگونه طالبان در بغلان مناطق بزرگی را کنترول می کنند. چرا دولت تا این وقت اقدام به به زیر کنترول آوردن این مناطق نکرده است؟ والی بغلان کی است و کجا است؟ چطور طالبان می توانند به ارامی در مناطقی که طرفداران زیادی هم ندارند بر مردم حکومت کنند؟

خدا اول و عاقبت ما را با این دولت بخیر کند.

علی

ناشناس گفت...

http://www.independent.co.uk/news/world/asia/army-launches-investigation-corrupt-afghans-stealing-millions-from-aid-funds-1917436.html

شیفته گمنام گفت...

سلام استاد هاتف
در کشوری که شما و من به دنیا آمده ایم فضای غیر قابل پیش بینی حاکم ست... روزی شاهد جنگ نیروهای دولتی و طالب و روز دیگر شاهد جنگ برادران آقای کرزی با پلیس ملی در مرکز شهر و روزی هم شاهد جنگ ارتش ملی و نیروهای ناتو هستیم...
من به عنوان نماینده ی نسل آشوب زده و نسل گنگس نمی دانم از خود و کشور خود و سرنوشت خود چه بفهمم.
بدرود

Shaharzad گفت...

سلام لالا جان..
کجایید؟ چرا نمی نویسید؟ خیریتی است؟

 
Free counter and web stats