tag:blogger.com,1999:blog-5138829776185793978.post3105235103420438616..comments2023-05-06T04:32:29.964-07:00Comments on رهانه: آیا زنان و مردان برابر اند؟Unknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-5138829776185793978.post-16998703263743973022012-03-14T08:00:11.817-07:002012-03-14T08:00:11.817-07:00ایول ایول...خوب بود... بحث خوبی بود.
بنظر میرسد یه...ایول ایول...خوب بود... بحث خوبی بود.<br />بنظر میرسد یه کمی خلط مبحث شده است. یکزمان است ما از تساوی یا برابری (تفاوت این دو را هم بی خیال) در برابر حقوق صحبت میکنیم و یک زمان در برابر قانون.<br /><br />در مورد سوال اخر هم اگر هردو مساوی باشد اگر در افغانستان بودم اقای کلینتون و حالا که در اروپا هستم خانم کلینتون...<br /><br />اما یه حرف کوچولو از من: حقیقت این است که این کلنجارهای ذهنی و بحث های صرف انتزاعی ما را به هیچ جایی نمیرساند این در تعامل با جامعه. و اما در زندگی شخصی بنظر میرسد اگر ادما بتوانند خود شانرا از زندان هویت فکری برهانند اونزمان دیگر تفاوتی در میان نخواهد بود...547https://www.blogger.com/profile/02211360323237519496noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5138829776185793978.post-59154587750776053702012-03-14T03:43:04.838-07:002012-03-14T03:43:04.838-07:00سلام.
تشکر از آقای هاتف که نظرم را نشر کردند. بی ...سلام.<br /><br />تشکر از آقای هاتف که نظرم را نشر کردند. بی مقدمه می روم سراغ آن قسمت هایی از نظرم که شما، آقای مهرورز، فکر می کنید نیاز به توضیح دارند. <br /><br />دقیق تر اگر بگویم دید و تعریف من از تبعیض این است که ما (دانسته) زمینه و حق چیزی را از کسی بگیریم در حالی که آن فرد توان و استعداد پذیرش آن را در وجود خود دارد. همچنین است اگر ما ، دانسته، وجود این توان را در فرد انکار کنیم. اگر در کلاس درس دو روش برای حل یک معادله آموزش داده شود و بعد از دانش آموزان نظر خواهی شود که کدام روش بهتر است، نظر دانش آموزی که هیچ کدام از دو روش را نمی شناسد، تا چه حد برای شما معتبر است؟ من که رای او را نمی شمارم وقتی مطمئن هستم او هیچ کدام از دو روش را نمی داند. اما رای همین دانش آموز را می شمارم وقتی قرار است بین دو گزینه ی آموزش آنلاین یا کار گروهی یکی را انتخاب کند؛ حتی اگر بدانمu هیچ یک از این دو گزینه مورد علاقه ی او نیست. می بینید که موضوع رای تعیین می کند که نظر دانش آموز معتبر است یا نه. و البته در هر دو حالت که مثال زدم، من نمی توانم با اطمینان بگویم این دانش آموز و دانش آموزان با وضع شبیه به او در هیچ زمینه ای عاقل یا مستعد نیستند. نمی توانم قانون تعیین کنم و رای آنها را در هیچ موردی نپذیرم. <br /><br />چطور می توانید بگویید تفاوت عقل، تفاوت حق نمی آورد؟ می بینید که قانون ما بر اساس پذیرش ضمنی همین تفاوت عقل زن و مرد به وجود آمده و تفاوت حق در اجرای آن کاملن آشکار است. مثالی زنده تر و ملموس تر از این نمی توانم بیاورم.<br /><br />۲. زن با مرد مساوی نیست به خاطر وجود تفاوت ها. اما تفاوت ها نشان ضعف کلی یکی و قوت کلی دیگری نیست. ساده است. تفاوت ها را اگر احترام کنیم، همه قوت اند. متاسفانه تفاوت ها را علم کرده اید تا یکی را ضعیف تر بخوانید. بحث مساوی و برابر پیش آمده تا ترازویی که مثل همه ی ترازوها پس از مدتی دقتش کم می شود، تعیین کند این تفاوت ها را و ضعف بداندشان. بیهوده می دانم این مقایسه را. در ریاضی مفهومی متناقض داریم: بزرگتر بودن یا کوچکتر بودن مثبت بی نهایت در مقابل منفی بی نهایت. مقایسه ی ضعف ها و قوت های دو جنس مرا به همین تناقض می رساند.<br /><br />۳. حمایت از هر هنرمندی، نه فقط ذوق او را، بلکه ذوق کسانی را هم که در حلقه ی آن هنر هستند، چند برابر می کند. و برعکس - در حالت کلی- ذوق را در کسی که پس رانده می شود، پژمرده می کند. پدربزرگم همه ی نوه های دختر و پسرش را منع می کرد از نقاشی موجودات جاندار. ما همه کار خودمان را می کردیم اما دختران بودند که به خاط سرپیچی سرزنش می شدند (برمی گردد به پیش فرضِ زن= اطاعت و نجابت و اجابت و لاغیر). <br /><br />۴. با ضعیف تر بودن زنان از نظر جسمی کاملن موافق نیستم چون بدن زن به خاطر داشتن دو کروموزم ایکس مقاوم تر از بدن مرد است و آستانه ی تحمل دردش هم بالاتر است. <br /><br />۵. معلوم است که مقایسه ی ویژگی های روحانی پدر و مادر به ما نمی گوید که کدام عاقل تر است. چون همان طور که گفتم قابل بحث نیست که بگوییم کدام عاقل ترند. این مثال فقط نشان می دهد که زن و مرد، برخلاف نظر شما، هیچ یک از لحاظ روحی و روانی به دیگری برتری ندارد.<br /><br />۶. قضیه ی آشپزها حل است. هههه.<br /><br />۷. جداً فکر کنید که چرا خانم کلینتون را برای وزارت خارجه به آقای کلینتون ترجیح دادید، آقای اوباما.<br /><br /><br />اختصاصی برای نظر دهنده در وبلاگ اطلاعیه با نام مستعار "مرید شما": توصیه می کنم این کتاب را بخوانید. پاسخ شما آنجاست:<br /><br />http://books.google.com.au/books/about/Blink.html?id=VKGbb1hg8JAC&redir_esc=y Sakihttps://www.blogger.com/profile/10963825750708624214noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5138829776185793978.post-6103804523288057482012-03-13T10:53:01.647-07:002012-03-13T10:53:01.647-07:00تشکر از ساکی عزیز!
اولتر از همه می ترسم از اینکه ...تشکر از ساکی عزیز! <br />اولتر از همه می ترسم از اینکه نوشته های من باعث رنج خاطر یک بانوی محترم شود. اگر چنین باشد همان بهتر که سکوت کنم. اما از آنجا که قصد من دانستن بیشتر است میدانم بانوان عزیز بدل نخواهند گرفت و اگر من اشتباه می کنم مرا ارشاد خواهند کرد. <br />1- ساکی عزیز گفته "جناب مهرورز با پایین دانستن توانایی فکری زن در واقع جمله هایی ابتدایی شان را نقض کرده اند. تبعیض وقتی وجود دارد که همین پایین بودن توانایی فکری زن را بپذیریم... شما در رای دادن، حق برابر برای دو مردی قایل می شوید که یکی شان عاقل است و دیگری ناقص العقل؟" باید خدمت ایشان عرض کنم بلی! من برای مرد عاقل و نادان حق مساوی رای قایل هستم. شما می توانید در کلاس درس رای شاگرد ممتاز را دو رای حساب کنید و رای آخرین شخص کلاس که آخر نمره است و در هر امتحان ار چهار مضمون ناکام می شود را نادیده بگیرید؟ من هر گز نگفتم که زنان ناقص العقل یا خدای نخواسته دیوانه اند! من گفتم زنان به طور اوسط توانایی های عقلی و فکری شان نسبت به مردان پایین تر است. آیا این تفاوت بین خود مردان وجود ندارد؟ آیا مردان از لحاظ عقلی همه در یک سطح اند؟ این تفاوت عقلی باعث تفاوت حق نمی شود. اگر یک مرد عاقل تر از مرد دیگر باشد حق ندارد او را سیلی بزند! یا اگر یک مرد عاقل تر از دیگر مردان باشد مثلا نمی تواند در صف انتظار مثل سایر مردم نایستد! تفاوت عقل تفاوت حق نمی آورد. <br />2- ساکی عزیز میگوید من نمی خواهم بفمم که مرد و زن مساوی هستند یا برابر. چرا که اگر بخواهیم تساوی را اثبات کنیم کوشش بیهوده ایست و اگر برابری را اثبات کنیم به ضرر زنان است!! از طرفی هم استدلال این حقیر را هم از بیخ! رد می کنند. جسارت حساب نکنید اگر بگویم این پریشان گویی است. خانم ساکی عزیز بالاخره چطور شد؟ زنان با مردان مساوی هستند یا برابر هستند یا نابرابر؟ مساوات را خو خودتان نمی پذیرید. برابری را هم به نفع خود نمی دانید پس تنها می ماند نابرابری که من همان را میگویم. <br />3- گفتید شاعران قدیم را شاهان حمایت می کردند و زنان حق شعر گویی نداشتند. اولا بسیارند شاعرانی که جاودانگی شعرشان ربطی به دربار ندارد. ثانیا اگر مثلا شاه از شاعری حمایت کند قریحه سرایش شعر او پرورش می یابد؟ گمان نمی کنم. بر عکس شعر ها اکثرا در وقت سر خوردگی و دل شکستگی و ناامیدی فوران می کنند. <br />گفتید پدر بزرگ خدا بیامرزتان نقاشی کشیدن شما را گناه می دانسته. من سوال می کنم آیا برای شما فقط گناه میدانسته یا برای نواسه مذکر خود هم گناه می دانسته؟ اگر برای او همه گناه می دانسته پس موقعیت شما و پسران برابر بوده. <br />4- فرمودید که با پایین بودن توانایی جسمی زن تا حد زیادی موافقید. چرا تا حد زیادی؟ باید کاملا موافق باشید. در باره هم جنجال می کنید؟ شک دارید که زنان به طور اوسط از مردان در توانایی های جسمی و اندام ضعیف تر باشند؟<br />5- این که خصایل اخلاقی مادر و پدر را مقایسه کردید چیزی را در مورد بحث ما به اثبات نمی رساند. این مقایسه به ما نمی گوید کدام یک عاقل ترند. <br />6- آشپزها را ایزوله نکرده ایم ولی اگر هم بکنیم باز شما میگویید نتیجه هر چه باشد نمی پذیرید. خی ما هم ناحق خود را زحمت نمی دهیم. چشمک <br />7- پرسیده بودید که اگر اوباما باشم خانم کلینتون را ترجیح می دهم یا آقای کلینتون را. جواب من این است: هر کدام که قوی تر باشد و کارایی اش بیشتر باشد. اما اگر هردو مساوی باشند، خانم کلینتون را ترجیح میدهم.Mehrwarzhttp://www.sarwar.blogfa.comnoreply@blogger.com